Élménybeszámoló: 3 lépésben konferencia
Az Országos Széchényi Könyvtár épületében működő Könyvtári Intézet 2022. november 17-én tartott egy online konferenciát „3 lépésben konferencia – a változások kezeléséről” címmel.
Az előre meghirdetett program a minőségfejlesztést a változáskezelés felől közelítette meg, a három előadás a munkatársak, a vezetők és a gyakorlat különböző területeivel kapcsolatos tudását osztotta meg a résztvevőkkel.
Szalay Ágnes pszichológus, coach előadása kicsit rejtélyes címet kapott: „Ússz és evezz” – megküzdés a változásokkal/nehézségekkel munkatársként. Képzési anyagai a stresszel való megküzdést és a reziliencia fejlesztését szolgálják. Idén jelent meg könyve Éppen jókor címmel az életközépi válsággal való megbirkózásról.
Ágnes előadása elején megemlítette, hogy vagy általában hosszabb időtartamhoz van szokva, nem fél órás időkerethez; vagy pedig jobban preferálja az írást mint kifejezési formát. Remélem, hogy előbb-utóbb megkapjuk a diasort, amelyből elkezdett vetíteni, mert sajnos nem jutott ideje minden témára. Amiket én lejegyzeteltem az előadásából, azok főleg szemléletbeli ötletmorzsák.
Elsőként leszögezte, hogy a változással való megküzdés minden esetben stresszel való megküzdés is, ezért fontos felmérni, hogy milyen erőforrásaink vannak a változással való küzdelemhez. Egyáltalán érdemes elgondolkozni azon is, hogy meg kell-e küzdeni egy változással, mert példának okáért a COVID esetén egyénként nem sokat tudtunk tenni a globális krízissel szemben.
Alapelvként a „jelenben létezést” említette, a tudatosság, ismertebb nevén a mindfulness technikákat szóba hozva. Szalay Ágnes szerint azt is érdemes megfontolni, hogy mi az, amit változás esetén, krízishelyzetben tud irányítani az egyén. Milyen ráhatásaink vannak, mit kell passzívan elszenvedni, és itt újra visszatértünk a COVID-hoz, hiszen a védőoltás előtt nem sok minden volt a kezünkben.
Korom Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem könyvtárvezetője egy tanulságos előadásban számolt be könyvtáruk költözéséről, és ehhez a projekthez kapcsolódó válságkezelésről. Az „Eső nélkül nincs szivárvány” cím és Szilvia határozott hozzáállása egy igen gyakorlatias, noha kissé száraz beszámolót eredményezett, azonban szerintem számos lényeges kérdésre rávilágított.
A könyvtárvezető asszony személyes véleménye az, hogy bár nem gondolunk bele, de mindannyian változásmenedzserek vagyunk, mert elég sok válságkezelési tapasztalatot tartalmaz egy ember átlagos élete is. Az elmúlt két év, a COVID miatti bezárások, online szolgáltatásra átállások pedig főleg a kulturális szektorban dolgozóknak adtak rutint abban, hogy miképpen lehet egy-egy változást kezelni, nem pedig elszenvedni. Minden változás, a válságok meg pláne, komfortzónából kilépést generálnak, és ezt a többség amúgy sem szokta szeretni.
Az az alapvető kérdés, hogy leblokkol vagy inspirál a változás? Hogy tudom kommunikálni a változást olvasók felé, munkatársak felé, magam felé?
Korom Szilvia szerint „minden változás egy lehetőség a fejlődésre” és az egyik legfontosabb tapasztalata magánemberként, kollégaként, vezetőként, hogy nem a problémára kell fókuszálni, hanem a megoldáskeresésre.
„Helyzet van – nem krízis” – Szabó Veronika szervezetfejlesztési tanácsadó, a GROW Group trénere a vezetőknek szóló változásmenedzsmentet helyezte előadása középpontjába. Veronika szerint a legnagyobb probléma, hogy VUCA világban élünk. A VUCA egy betűszó (Volatile, Uncertain, Complex, Ambigous), ami a minket körülvevő világ négy fő tulajdonságát – gyorsan változó, kiszámíthatatlan, bonyolult, bizonytalan – emeli ki.
Ilyen világban élni folyamatos újratervezést jelent, lépten-nyomon reagálni kell a beérkező hatásokra, nagy figyelmet és több energiát igényel mind a munkavállaló, mind a szervezet részéről.
Előadás közben néha Szabó Veronika feltett egy kérdést, amelyre online tudtunk válaszolni. A visszajelzések szerint a legnagyobb kihívások a bizonytalanság, a motiválás, a megfelelés és a munkaerő hiánya volt a konferencia résztvevői számára, de Veronika úgy tapasztalja, hogy ezek általános válaszok a „Mi a legnagyobb kihívás?” kérdésre.
Az előadás mottója, a „Helyzet van – nem krízis” egy tudatos döntés eredménye, amit anno 2020-ban a GROW tanácsadó vállalkozás vezetői hoztak meg a COVID nyomán. Veronika legfontosabb tanácsa eme átkeretezés, a válság, a nehézség új nézőpontból való szemlélése. Ha új értelmet tudunk adni a változásnak, el tudjuk engedni illúzióinkat, máris kevesebb stresszhormont termel a szervezetünk.
A csapatépítés, a csapategység erősítés mellett a személyes jövőkép, pozitív vagy negatív világlátás az, ami szerepet játszik abban, hogy miként tudunk reagálni egy változásra, válságra, krízisre, helyzetre.
A világszemlélet a kulcs, amivel felismerhetjük: „ahogy kint, úgy bent”.
Czene Mariann
(Illusztráció forrása: saját képernyőfelvétel és EZ.
A konferencia programja ITT olvasható.)
Vélemények
Hozzászólás küldése