A járványhelyzet egy új kihívása: digitális német nyelvoktatás egy budapesti gimnázium esetében : Kávészünet

A járványhelyzet egy új kihívása: digitális német nyelvoktatás egy budapesti gimnázium esetében

A koronavírus terjedésének lassítása érdekében Magyarország kormánya az iskolák bezárása mellett döntött. Az intézkedés szükségszerű volt, hiszen a mindennapi kontaktusok számát jelentősen növelték a tanár-diák, szülő-diák találkozások, nem beszélve arról, hogy az iskolába vezető út is a megfertőződés veszélyét rejtette magában. A jelenlegi helyzetben tehát az volt a megoldás, hogy a tanár-diák kapcsolatokat, a napi iskolába járást digitális, online eszközökkel váltsák ki. A március 16-ától történt iskolabezárás és az azóta eltelt idő, a digitális oktatás tapasztalatairól Grosz Brigitta német nyelvtanárral, a Ferencvárosi Sportiskola tanárával telefonon beszélgettem. A Ferencvárosi Sportiskolában 1898 óta folyik oktatás,[1] 8 osztályos általános iskolai és 4 osztályos gimnáziumi tagozattal rendelkezik. 1975-ben indítottak először testnevelés szakosított tantervű osztályokat az általános iskolai tagozaton. Az iskola saját sportegyesülete is lehetőséget biztosít tantervi kereteken túl is a sportfoglalkozásokra, az általános iskolai és a gimnáziumi tagozaton egyaránt megtalálható emelt óraszámú sporttagozat.

Grosz Brigitta (*1964), a 10. G osztály osztályfőnöke elmondta, kezdetben nagy kihívást jelentett, hogy egyik napról a másikra kellett átállni a digitális oktatásra. A helyzet jellegéből adódik, hogy felkészülési idő nélkül kellett beindítani az új oktatási formát. Azoknak a tanárkollégáknak, akiknek nagyobb informatikai tapasztalatuk, előképzettségük volt, könnyebben, egy-két nap alatt beletanultak, de voltak, akiknek ennél több időre volt szükség, hogy az eszközök használatát megszokják. Az órarend átalakítása is szükséges volt, mert digitális oktatás csak az érettségi tantárgyakból folyik, a többi tantárgyból a pedagógus kollégák az oktatást úgy oldják meg, hogy e-mailben küldenek feladatokat a gyerekeknek, és e-mailben kapják vissza a megoldást. Minden tanárnak és diáknak létrehozott a rendszergazda egy e-mail címet, és így kapják a feladatokat. Osztálycsoportokat, tantárgyi-, és nyelvi csoportokat is létrehoztak. A Kréta digitális napló vezetését a rendkívüli veszélyhelyzetben is folytatni kell, bejegyzik a házi feladatokat és az online hiányzásokat. Annak a nyomon követése, hogy az órán ki vesz részt, nem olyan egyszerű. Internethozzáférési problémák és a rendszer túlterheltsége miatt előfordul ugyanis, hogy a gyerekeket kidobja a rendszer. A home office-os munkavégzések megnövekedett száma miatt telített a hálózat. Az oktatás eszköze a Microsoft Teams. Olyan feladatokat is végeznek azonban az online oktatás keretében, amelyekre korábban nem volt idő vagy lehetőség: Grosz Brigitta rejtvényeket talált ki, amit nagyon élveznek a gyerekek. Megbeszélt időpontban csatlakoznak a gyerekek az órákhoz, és a tanár elindítja a tanórát. A kisebb falvakban élő tanulók nehezebb helyzetben vannak, mert ott gyérebb az internetszolgáltatás, így nehezebben csatlakoznak az online tanórához. Problémát jelenthet még, hogy a járványhelyzet előtt egyes tanulók a felszerelésüket bent hagyták az iskolában, és emiatt bizonyos feladatokat nem tudnak elvégezni. A házi feladatok beadására határidő áll rendelkezésre, e-mailben kapják meg a tanulók a feladatok értékelését is. Az online óra után Grosz Brigitta tanárnő e-mailben elküldi a tanulóknak az adott óra tananyagát, amit az iskola vezetősége is megkap, így a tanárkollégák munkájának ellenőrzése is megvalósulhat. Online dolgozatírásra is van lehetőség, vannak pedagóguskollégák, akik élnek ezzel az eszközzel, de a tanárnő ezt nem tartja célravezetőnek. A karantén, a bezártság egyébként is megviseli az aktív életmódhoz szokott, az iskola jellegéből adódóan is versenyszerűen sportoló tanulókat. Motiválni kell, a figyelmüket lekötni, például német nyelvű film megtekintésével, amit önálló feladatként kaptak, és az összeállított kérdéssorra kellett választ adniuk. A pedagógusoknak minden héten van egy online értekezletük, ahol az iskola igazgatója elmondja a tankerület iránymutatásait, a tudnivalókat az aktuális helyzetről. Az osztályközösség alakulását nem befolyásolja döntően a járványhelyzet, mert a gyerekek eddig is kapcsolatban voltak egymással a közösségi oldalakon, ez ezután sem változott. Önismereti, közösségfejlesztő feladatként a tanárnő megemlítette, hogy a tanulóknak egymásról kellett jellemzést írniuk, a párokat véletlenszerűen alakították ki. A tanulók gyakran segítséget kérnek egymástól a feladatok megoldásában, de ezt megakadályozni aligha lehetséges. A sportoló gyerekeknek hiányoznak az edzések, a versenyek, a csapatban eltöltött idő. Német nyelvből mindenki érettségizni akar majd, a nyelvtanulás fontosságát értik és elfogadják, de ezt nem mindig valósítják meg a gyakorlatban. A sport mellett gyakran kevesebb idejük jut tanulásra az aktív időszakban.

Összefoglalva, a járványhelyzet miatti kényszerű iskolabezárás és a digitális oktatás korábban nehezen elképzelhető kihívások elé állította a pedagógusokat és a diákokat egyaránt. A kezdetben előforduló technikai problémák mellett az aktív (sport)életet élő tanulók számára nehéz a bezártság elfogadása, a közösségi kapcsolatoknak a helyzetből adódó szűkössége, a tanárok számára pedig a munka megfelelő koordinálása és ellenőrzése az online térben. A helyzet átmeneti, és mindannyiunk érdeke, hogy a korlátozásokat saját, és családtagjaink, valamint közösségünk egészségének megóvása érdekében betartsuk, így minél előbb visszatérhet életünk a megszokott kerékvágásba.

Bús Péter János

[1]A Ferencvárosi Sportiskola honlapja, http://fsi.sulinet.hu/bemutatkozo-video/, a megtekintés időpontja: 2020. 04. 24.

(a kép forrása: https://go.aws/2W9Q0aF)

Vélemények

Hozzászólás küldése